Автоцивілка 2025: що змінилося для водіїв та скільки тепер коштує страховка в Україні?
У 2025 році в Україні відбулися масштабні зміни у сфері обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників нових авто та вживаних транспортних засобів. Нововведення, що торкнулися автоцивілки, були спрямовані на удосконалення системи страхування, підвищення прозорості механізмів виплат, розширення обсягів страхового покриття та забезпечення більшої гнучкості для водіїв. І хоча реформування супроводжувалося суттєвим зростанням вартості страхових полісів, нові умови стали кроком до більш сучасної, справедливої та ефективної системи автострахування. В чому це проявляється? Більш докладно про це та інше читайте у нашому матеріалі.
Зростання вартості страхових полісів: причини та обґрунтування
Однією з найгучніших тем, яка викликала значний резонанс у суспільстві, стало підвищення вартості полісів. Якщо раніше ціна регулювалася централізовано — через Моторне транспортне страхове бюро України, то тепер страхові компанії отримали право самостійно формувати тарифи. У результаті такого кроку, вартість автоцивілки зросла в середньому у 2-3 рази порівняно з минулим роком. Проте таке підвищення вартості не є безпідставним і супроводжується низкою позитивних змін, а саме:
- значно розширено межі страхового покриття. Зокрема, ліміт виплат за майнову шкоду тепер становить 250 тисяч гривень, у той час як раніше ця сума обмежувалася 160 тисячами;
- виплати за шкоду, завдану життю та здоров’ю потерпілих, збільшились з 320 до 500 тисяч гривень;
- скасування франшизи, що дозволяє уникати конфліктних ситуацій між страхувальниками і компаніями;
- відшкодування вартості ремонту тепер проводиться без урахування зносу транспортного засобу, що дає змогу автовласникам отримати компенсацію у повному обсязі незалежно від віку автомобіля.
Такі зміни означають, що водії отримують більшу цінність за сплачені кошти. Якщо раніше розширене покриття було лише додатковою опцією, то тепер воно є обов’язковою складовою кожного поліса. А це, в свою чергу, забезпечує захист усіх учасників дорожнього руху на новому, більш сучасному, рівні.
Вибір страхової компанії: нові виклики для споживача
З оновленням правил страхування водії стали більш вільними у плані самостійного вибору страховика. Та разом зі свободою вибору зростає і відповідальність. Тепер вартість поліса залежить не лише від характеристик авто (об’єм двигуна, місце реєстрації), а й від цінової політики конкретної компанії. Наприклад, базова ціна ОСЦПВ для авто з двигуном до 1,6 л у Києві стартує від 5000 грн, у менших містах — від 4000 грн. Але приваблива ціна не завжди є гарантією надійності. Як застерігає більшість автоекспертів, надто дешеві поліси можуть обернутися проблемами з виплатами у разі ДТП. Тож варто зважати не лише на ціну, а й на репутацію та фінансову стабільність страхової компанії.
Пільгові категорії: зміна умов участі у системі автострахування
До 2025 року існували винятки для окремих категорій українців, які дозволяли уникати придбання полісів автоцивілки. Зокрема, пенсіонери, учасники бойових дій та особи з інвалідністю мали певні пільги. Нове законодавство переглянуло ці правила. Відтепер навіть пільгові категорії громадян зобов’язані оформлювати страхові поліси. Щоправда, з 50% знижкою і за умови виконання певних критеріїв, а саме:
- об’єм двигуна транспортного засобу не має перевищувати 2,5 літра;
- електромотор не повинен мати потужність понад 100 кВт;
- за кермом може перебувати лише особа, що має право на пільги;
- автомобіль не може використовуватись у комерційних цілях.
На думку законотворців, новий порядок сплати половини вартості замість повного звільнення від обов’язку страхування є компромісом, що поєднує соціальну справедливість із потребою підтримувати стабільність страхового ринку. Чи приживуться такі нововведення? Подивимось.
Європротокол
Оформлення дорожньо-транспортних пригод за допомогою Європротоколу з кожним роком стає все популярнішим. У 2025 році цей механізм отримав нові можливості, які покликані зробити його ще зручнішим для водіїв. Основне нововведення стосується ліміту відшкодування: раніше він обмежувався сумою у 80 тисяч гривень, тепер же прирівнюється до максимальної межі полісу — до 250 тисяч гривень.
Крім того, процедура стала доступною в електронному форматі. Тепер заповнити форму Європротоколу можна онлайн, через портал МТСБУ. Це значно економить час, знижує навантаження на патрульну поліцію та дозволяє уникати зайвих формальностей. Однак важливо пам’ятати: оформити Європротокол можна лише у випадках, коли між учасниками ДТП немає суперечок щодо обставин події.
Нюанси перехідного періоду
2025 рік є перехідним періодом для оновленої системи автострахування. Поліси, оформлені до 31 грудня 2024 року, залишаються чинними до завершення терміну їхньої дії. Водночас, нові поліси, оформлені після цієї дати, підпадають під дію оновленого законодавства. Це створює ситуацію, коли одночасно існують договори з різними умовами, що потенційно може спричинити плутанину серед споживачів.
Ще один важливий аспект стосується строків дії нових полісів. Згідно з новими правилами, автоцивілку можна оформлювати лише на 6 або 12 місяців. Укладення коротших договорів дозволяється лише у виняткових випадках, наприклад, якщо транспортний засіб має транзитні номери або іноземну реєстрацію. У таких випадках можливе оформлення поліса строком від 15 днів.
Підсумок
Зміни у системі автострахування, запроваджені у 2025 році, стали важливим кроком до європейських стандартів якості обслуговування та захисту прав учасників дорожнього руху. Українські автовласники отримали змогу самостійно обирати оптимальні для себе умови страхування, однак водночас мають бути більш відповідальними при виборі страховика та оцінці ризиків. У підсумку, нова автоцивілка — це не просто обов’язковий документ, а реальний інструмент захисту майнових і життєвих інтересів у разі ДТП.